سئو مخفف سه کلمه Search Engine Optimization است و در زبان فارسی به سئو معروف شده است، در زبان انگلیسی اسایاو تللظ میشود و به معنی بهینهسازی برای موتورهای جستجو است، در واقع مجموعهای از عملیاتهای پیوسته که منجر میشوند یک سایت برای کلمهکلیدی هدف رتبههای خوبی در گوگل کسب کند را سئو میگویند.
این کلمه انگلیسی زمانی ساخته شد که فرآیند رسیدن یک سایت به رتبههای اول گوگل تبدیل به عملیاتی شد که میتوان با اجرای آن رتبههای خوبی در گوگل کسب کرد.
میتوان گفت سئو، راهکاری برای افزایش ترافیک وب سایت و کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجوی گوگل است که با رعایت دستورالعملها و تکنیکهایی که در بخش فنی سایت و تولید محتوا و همچنین عملیاتی که خارج از سایت بر روی آن انجام میشود به افزایش آمار بازدید سایت و درنتیجه فروش سایت کمک میکند.
عملیات سئو سایت را به سه روش مختلف میتوانیم انجام داد:
سئو کلاه سیاه یا عملیات خلافکارانه
سئو کلاه خاکستری یا عملیات سالم با کمی تخلف
سئو کلاه سفید که عملیات کاملا قانونی است
خوب واضح است که در روش کلاه سیاه اجرای عملیات غیر قانونی است و شاید نتایج زودتر به صفحه اول گوگل برسند یا شاید هم شما توسط گوگل شناسایی و جریمه شوید، اما در روش کلاه خاکستری و سفید عملیات قانونی است اما در روش خاکستری گاهی تخلفات کوچکی برای فریب گوگل انجام میشود که در روش کلاه سفید انجام نمیشود.
3 گام اصلی برای انجام عملیات سئو کدامند؟
شما با هر روشی که بخواهید سئو را پیش ببرید، سفید، خاکستری یا سیاه، تفاوتی ندارد، بههرحال این عملیات در 3 گام انجام میشود، ابتدا نیاز مشکلات فنی سایت رفع شود، سپس مشکلات داخلی و در نهایت بهبود خارجی یا عملیات خارج از سایت آغاز میشود. البته این 3 گام میتوانند به صورت موازی نیز پیش بروند که نیاز به تخصص بیشتری برای انجام این موضوع است.
1. گام اول سئو تکنیکال یا Technical SEO
2. گام دوم سئو داخلی یا On-Page SEO
3. گام سوم سئو خارجی یا Off-Page SEO
سئو تکنیکال یا Technical SEO چیست؟
منظور از Technical Seo (سئوی فنی) بهبود جنبههای فنی و تکنیکی یک وب سایت بمنظور افزایش رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو است. ارکان تکنیکال سئو، قابل فهم ساختن هرچه تمامتر محتوای یک وب سایت برای موتور جستجو و نیز سریع و آسان کردن فرآیند بررسی آن است. به بیان دیگر، با استفاده از سئوی تکنیکال، به موتورهای جستجو کمک میکنید تا راحتتر به وب سایت شما دسترسی پیدا کرده و آن را بررسی و تجزیه و تحلیل کنند. دلیل نامگذاری تکنیکال سئو یا سئوی فنی این است که، در اصل این نوع سئو هیچ ارتباطی با محتوای وب سایت شما ندارد و هدف اصلی آن بهینه سازی زیربنا و زیرساخت وب سایت شماست.
سئو داخلی یا On-Page SEO چیست؟
On Page Seo (سئوی داخل صفحات) فرآیند بهینه سازی محتوای صفحات وب هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران است. چراکه بهینه سازی صفحات برای موتورهای جستجو در این شیوه از بهینه سازی، در گروی بهینه سازی صفحات برای کاربران است. فرآیند سئوی داخلی یا On Page Seo علاوه بر انتشار محتوای مرتبط و باکیفیت، شامل مواردی ازقبیل بهینه سازی عنوان، تگها و تصاویر است. با سئوی داخلی ، شما وب سایتتان را برای کاربران کاربردیتر و باارزشتر میسازید. هرچه وب سایتتان از دید کاربران کارآمدتر و مفیدتر باشد، ترافیک و بازدید بیشتری دریافت خواهید کرد؛ و این به معنی ارتقای رتبه شما در موتورهای جستجو است.
سئو خارجی یا Off-Page SEO چیست؟
Off Page Seo (سئوی خارج از صفحات) تمام فعالیتهایی است که با هدف ارتقای رتبه صفحات در موتورهای جستجو، خارج از وب سایت انجام میگیرد. یک سایت با بک لینکهای باارزش بیشتر، معمولا رتبه بهتری در مقایسه با وب سایتی مشابه با بک لینکهای کمتر میگیرد. موتورهای جستجو بک لینکها را نشانه محتوای باکیفیت قابل ارجاع و استناد درنظر میگیرند. اما بسیاری Off Page Seo را همان لینک سازی میپندارند درحالیکه اینگونه نیست و لینک سازی فقط بخش اعظمی از این شیوه بهینه سازی را تشکیل میدهد. برای مثال، مواردی ازقبیل بازاریابی شبکههای اجتماعی و نام تجاری نیز جزو سئوی خارجی محسوب میشود و اهمیت بسیاری دارد. به بیانی دیگر، Off Page Seo تمام کارهایی است که خارج از یک وب سایت انجام میگیرد تا موتورهای جستجو آن وب سایت را قابل اعتماد و معتبر به حساب بیاورند.
چرا وب سایت من به سئو نیاز دارد؟(10 دلیل)
بخش عظیم ترافیک اطلاعات در اینترنت توسط تبلیغات معتبر موتورهای جستجو صورت میگیرد. معتبرترین موتورهای جستجو عبارتند از گوگل، بینگ و یاهو اگرچه شبکههای اجتماعی گوناگون و مدلهای دیگر ترافیک اطلاعات نیز میتوانند برای سایت شما بازدیدکننده ایجاد کنند، اما موتورهای جستجو روش اصلی هدایت کاربران بیشتر در اینترنت است. چه سایت شما ارائه دهنده محتوا، سرویس، محصول و اطلاعات باشد و چه در مورد هر چیز دیگری باشد، این موضوع کاملا ثابت شده است.
از رقبا پیشی بگیرید.
در صدر نتایج گوگل دیده شوید.
مشتریان هدفمند را به سایت خود هدایت کنید.
فروش خود را چند برابر کنید.
هزینهی سئو بسیار پایین تر از تبلیغات اینترنتی میباشد.
سئو در گوگل رایگان است اما تبلیغات در گوگل هزینه دارد.
ترافیک در سایت بالا میرود.
الکسا پایین میآید.
برند سازی انجام میگیرد.
اعضای سایت شما بسیار بالا میرود.
سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو عبارتست از مجموعه اقدامات و فرایندهایی که در آن جایگاه کل وبسایت یا یک صفحه از وبسایت برای یک یا چند کلیدواژه بهبود پیدا میکند و این افزایش رتبه منجر به افزایش ترافیک ورودی از موتورهای جستجوی میشود.
در تبلیغات گوگل با متوقف شدن پرداخت مبلغ به گوگل، سایت شما از صفحه نتایج جستجوی گوگل محو میشود در صورتیکه در سئو اگر سرمایه گذاری روی سئو را متوقف کنید، نمایش سایت شما در گوگل متوقف نمیشود. بطور کلی ترافیک ورودی به سایت ناشی از سئو پایدارتر است و تغییرات رتبه به آرامی صورت می پذیرد.
اهداف شما از سئو وب سایت میتواند متفاوت باشد. اولین هدف از سئو بالا بردن و جذب ترافیک ارگانیک است. با این کار تعداد بیشتری از مخاطبان را جذب کرده که می تواند منجر به فروش بیشتر شود. در عین حال، بهینهسازی موتورهای جستجو میتواند به بازاریابی و کسب و کار شما کمک کند.
ثبت دیدگاه جدید
0 دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *