چگونه برنامه نویس شویم؟

چگونه برنامه نویس شویم؟

یادگیری برنامه نویسی به هیچ‌وجه کار آسانی نیست. با این حال، اگر آن را با سایر مهارت‌ها و مسیرهای شغلی مقایسه کنیم، برنامه نویس شدن شاید انتخاب بهتری باشد. ماهیت کار برنامه نویسی بسیار هیجان انگیز است و یک برنامه نویس هر روز با چالش‌های جدیدی روبرو است که برای رفعشان نیاز به دانش بیشتر دارد.

 

چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

تعیین حوزه کاری

برنامه‌نویسی در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد و شما باید بر حسب علاقه و استعداد خود، حوزه‌ای تخصصی برای آموزش برنامه نویسی و یادگیری زبان‌های مورد نیاز آن حوزه کاری، انتخاب کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید در حوزه‌هایی مثل برنامه‌نویسی وب، توسعه نرم‌افزار برای ویندوز، توسعه اپلیکیشن برای اندروید و iOS، مهندسی سیستم‌های کامپیوتری، ادمین پایگاه داده، آنالیزور سیستم‌های کامپیوتری و … مشغول به کار شوید.

انتخاب زبان برنامه‌نویسی

گام بعدی در شروع برنامه‌نویسی، انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی است. تخمین زده می‌شود که بین 400 تا 600 زبان برنامه‌نویسی مختلف وجود دارد. چگونه می‌توانید از میان این همه گزینه‌ی مختلف، بهترین زبان برنامه نویسی را که بیشترین تطابق را با نیازهای شما داشته باشد، انتخاب کنید؟

اصول انتخاب زبان برنامه‌نویسی اول، با اصول انتخاب زبان های برنامه نویسی بعدی، تفاوت بسیار زیادی دارد. با وجود تعداد بسیار زیاد زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی، انتخاب ۱۰ الی ۲۰ زبان برنامه‌نویسی برتر کار چندان دشواری نیست. در زیر جدولی از پرکاربردترین زبان‌ها برای هر زیرگروه مرتبط با گروه شغلی برنامه‌نویسی آورده شده است.

حوزه کاری زبان برنامه‌نویسی
توسعه‌دهنده نرم‌افزار جاوا، جاوا اسکریپت و پایتون
توسعه‌دهنده وب جاوا، جاوا اسکریپت و HTML5
مهندسی سیستم‌های کامپیوتری پایتون، جاوا و ++C
ادمین پایگاه داده پایتون، جاوا، Oracle PL®/SQL
آنالیزور سیستم‌های کامپیوتری جاوا، جاوا اسکریپت و پایتون
مهندس تضمین کیفیت نرم‌افزار (QA) جاوا، پایتون، جاوا اسکریپت
آنالیز هوش اقتصادی پایتون، R، جاوا
برنامه‌نویس کامپیوتر جاوا، جاوا اسکریپت، Microsoft ®C
ادمین سیستم‌های شبکه پایتون، ®PERL و جاوا

در پاسخ به این سوال که چطور برنامه نویسی را شروع کنیم، باید بدانید که وقتی حوزه‌ی کاری خود را انتخاب کنید، گزینه‌های شما برای انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی بسیار محدود خواهند شد. در واقع صنعت و بازاری که می‌خواهید در آن مشغول به کار شوید و حتی حوادث تاریخی، چند زبان برنامه‌نویسی مناسب هر حوزه‌ی کاری را برای شما انتخاب کرده‌اند.

مواردی که باید در انتخاب اولین زبان برنامه‌نویسی خود به آن‌ها دقت داشته باشید.

این سوال که بهترین زبان برنامه نویسی چیست، از اساس اشتباه است زیرا هر زبان برنامه‌نویسی برای مقصودی خاص طراحی شده است. در انتخاب اولین زبان برنامه‌نویسی خود باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

● محیط زبان برنامه‌نویسی و نحوه اجرای آن: کامپایلر (compiler) یا ماشین مجازی
● شرکت عرضه کننده و پلتفرم
● میزان تقاضا
● ارتباطات با دیگر زبان های برنامه نویسی و اکوسیستم‌ها
● چشم انداز زبان برنامه‌نویسی

 

 

 

مزایا و معایب برنامه نویس بودن
هر شغلی مزایا و معایب خاص خود را دارد. اگر شما می خواهید به عنوان یک برنامه نویس در این رشته پیشرفت کنید، ما در اینجا فهرستی از مزایا و معایب برنامه نویسی را آورده ایم که به شما در این زمینه کمک می کند تا در این رشته موفق باشید.
نکات مثبت:
حقوق مناسب: در جهان پیشرفته امروز، داشتن فیش حقوقی شش رقمی افسانه نیست اما تلاش برای انجام آن چندین سال طول می کشد مگر این که در جایی کار کنید که بودجه و سرمایه زیادی برای شما دارد.
قابلیت دور کاری: لازم نیست تا هر روز در دفتر کارتان باشید. امروزه، بسیاری از شرکت ها در حال بکار بردن ایده های کار از راه دور در روزهای اداری برای برنامه ریزی جلسات خود هستند.
مهارت های قابل انتقال و جابجایی: باید بگوییم دانشی که دارید فراتر از مرزهاست و شما می توانید آن را تقریباً در هر جایی که می خواهید، بکار ببرید. شما می توانید به راحتی از یک کشور به کشور دیگر جا به جا شوید و در عین حال با همه آنها ارتباط داشته باشید.
تقاضای بالا: طبق آمار اداره کار ایالات متحده آمریکا، پیش بینی می شود که بین سال های 2014 تا 2024 ، آینده کاری این شغل 17 درصد رشد داشته باشد. این میزان در مقایسه با رشد متوسط ​​7 درصدی سایر بخش ها، رشدی بسیار چشمگیر و قابل توجه است.
نکات منفی:
رقابت: بیایید با هم صادق باشیم، شروع این کار آسان است، اما شانس دیگران برای انجام همین کار بیشتر است. در واقع، هر چه هنر و مهارت برنامه نویسی افراد بیشتر باشد، سطح رقابت و شرکای این نوع سرمایه گذاری به همان میزان افزایش می یابد.
فشار و استرس: مسایلی مانند مهلت های زمانی تحویل کار (دِدلاین)، اشکالاتی که منطقی نیستند، کد ارث بری دیگران، چارچوب ها و پیاده سازی های نامناسب، کار کردن با یک کد تا پاسی از شب و داشتن نگرانی دایمی از تغییرات و یاد گرفتن مسایل و کدهای جدید و ناهماهنگی در به روز بودن تغییرات کدهای برنامه نویسی نیز از دیگر عوامل استرس زا هستند.
ساعت کار طولانی: کار برنامه نویسی وقتی به خانه رسیدید هم متوقف نمی شود. برنامه نویسی شما را هر جایی که بروید، دنبال می کند. در واقع، ساعات زیادی را باید به یادگیری آن بپردازید. برای برنامه نویسان مبتدی، ساعت های طولانی کار می توانند طاقت فرسا باشند.
شیوه زندگی کم تحرک: بیشتر وقت شما در پشت صفحه مانیتور سپری می شود. این بدان معنی است که زیاد نمی توانید حرکت کنید که این می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.
نویسنده :
مجید پورداود
  • مجید پورداود
  • مهندس نرم افزار و تحلیلگر ارشد سیستم های کامپیوتری تحت وب می باشم. از سال 1395 برنامه نویسی را شروع کردم و به زبان های php (فریم ورک laravel -codeigniter)  و زبان جاوا اسکریپت (فریم ورک express.js-nest.js)  تسلط دارم.  

ثبت دیدگاه جدید

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *