خصوصیات یک برنامه نویس

خصوصیات یک برنامه نویس

ویژگی برنامه نویس ها
در واقع به برنامه نویسی می توان برنامه نویس ماهر گفت که علاوه بر توانایی در کدنویسی بالا، دارای ویژگی های شخصیتی زیادی هم باشد. اینکه شما صرفا می دانید چگونه کد بزنید، شما را به یک برنامه نویس حرفه ای بدل نخواهد کرد. اما ویژگی برنامه نویس ها چیست؟

 
تمایل به یادگیری
یکی از خصوصیت بهترین برنامه نویسان این است که همیشه در حال یادگیری هستند. تکنولوژی و فناوری روز به روز در حال تغییر و تحول است و تنها برنامه نویسانی در این میان موفق خواهند بود که بتوانند علم و دانش خودشان را هم زمان با این تغییر، به روز کنند.
 
توانایی رفع اشکال (Debugging)
توانایی کد زدن، تنها یکی از توانایی هایی است که هر برنامه نویسی باید داشته باشد. یکی دیگر از خصوصیت بهترین برنامه نویسان این است که می توانند اشکالات و عیب هایی که درون برنامه شان رخ داده است را پیدا کرده و آن ها را اشکال زدایی کنند.
توانایی تطبیق یافتن با محیط کار
هر برنامه نویسی برای اینکه بتواند به درستی تمرکز کند، نیاز به شرایط خاص خودش را دارد. یکی نیاز به سکوت دارد، یکی باید در شب برنامه نویسی کند و … . برنامه نویسی بدل به یک برنامه نویس ماهر خواهد شد که توانایی داشته باشد خودش را محیط دفتر وفق دهد و در هر شرایطی تمرکز خودش را حفظ کند.
 
توانایی حل مشکل
یکی از ویژگی برنامه نویس ها، توانایی حل مشکل است. برنامه نویس هایی که برای به ثمر رسیدن یک پروژه هیچ خلاقیتی ندارند را نمی توان به عنوان یک برنامه نویس موفق و ماهر به حساب آورد. یکی از خصوصیت بهترین برنامه نویسان این است که برای پیشرفت پروژه، راه حل های جدیدی دارند.
 
اشتیاق به کار
بسیاری از مدیران علاقه مند هستند تا برنامه نویسانی را استخدام کنند که دوست دارند ساعت های زیادی را در محیط کار حضور داشته باشند. اینکه یک برنامه نویس علاقه مند به کار و محیط کارش باشد، می تواند نشانه خوبی برای به خدمت گرفتن آن فرد باشد.
 
منظم بودن و داشتن آرامش
ممکن است از بیرون شغل برنامه نویسی به عنوان یک شغل راحت پشت میزی به نظر برسد، اما باید گفت این یک باور کاملا غلط است. شغل برنامه نویسی به یک اعصاب پولادین و اراده ای قوی بستگی دارد. زمان هایی است که برنامه نویس وقت زیادی را صرف نوشتن قطعه کدی می کنند، اما در نهایت کد دچار خطا می شود. از سوی دیگر در زمان هایی که نزدیک تحویل پروژه است، فشارهای روانی زیادی بر روی برنامه نویسان به وجود می آید.
برنامه نویسی که بتواند در این زمان ها خودش را کنترل کند و به ادامه کارش بپردازد را می توان به عنوان یک برنامه نویس مهار و موفق شناسایی کرد.
 
مهارت های ارتباطی
تصور عموم بر این است که برنامه نویسان در دخمه ها تنگ و تاریکشان می نشینند و به کدزدن خوشان مشغول هستند. اما باید بگوییم که این یک تصور غلط است. اگر هم برنامه نویسی این خصوصیت را داشته باشد، یک امتیاز منفی برای او به حساب می آید.
یکی از خصوصیات بهترین برنامه نویسان این است که بتوانند به خوبی با سایر برنامه نویسان و افراد ارتباط برقرار کنند. همچنین یک برنامه نویس ماهر باید بتواند به خوبی با مشتریان خودش رابطه برقرار کرده و همیشه در محیط کار به عنوان یک فرد دارای مهارت های ارتباطی مناسب شناخته شود.
 
 
نداشتن تنبلی
شاید بتوان عنوان کرد که یکی از آفت های برنامه نویسان، تنبلی آن هاست. این گفته تا حدودی درست است. یک برنامه نویس ماهر باید بتواند به خوبی مدیریت زمان داشته باشد و تمامی وظایفی که به او محول می شود را به نحو احسنت انجام دهد. اما شاید تنبلی همیشه به عنوان یک صفت بد نباشد!
افراد تنبل دائما به دنبال پیدا کردن ساده ترین و کوتاه ترین راه های ممکن هستند. پس می توان انتظار داشت که یک برنامه نویس تنبل نیز همیشه خلاصه ترین کدها و ساده ترین راه ها را برای حل یک مشکل پیدا کند.
 
قابلیت برنامه ریزی صحیح
یکی دیگر از ویژگی برنامه نویس ها باید توانایی صحیح برنامه ریزی باشد. برنامه نویسان ماهر می توانند با یک برنامه دقیق به تمامی پروژه های زیر دستشان رسیدگی کنند و در اسرع وقت کارها را تحویل کارفرما دهند.
 
داشتن دید تجاری
زمانی که به عنوان یک برنامه نویس صرفا به یک قسمت و یک جزء از برنامه تان دقت داشته باشید، می تواند باعث شود که دید کلی تان نسبت به پروژه را از دست بدهید. شما به عنوان یک برنامه نویسان ماهر باید بتوانید یک دید تجاری درست از پروژه خودتان داشته باشید . همیشه فراتر از برنامه ای که در حال نوشتن آن هستید، را ببینید.
 
توانایی مدیریت کردن شکست ها
بسیار کم پیش می آید که یک برنامه نویس بتواند در همان اولین تلاشش به موفقیت برسد. معمولا برنامه نویسان زیاد شکست می خورند. اگر شما روحیه شکست ندارید، مطمئنا نمی توانید به یک برنامه نویس ماهر بدل شوید. یکی از خصوصیات بهترین برنامه نویسان این است که از شکست نمی ترسند و به آن را به عنوان پلی برای رسیدن به پیروزی می نگرند.
 
 
مشکلات تبدیل شدن به یک برنامه نویس ماهر
مطمئنا رسیدن به مهارت بالا در حوزه برنامه نویسی نیازمند تلاش و ممارست فراوان است. این احتمال وجود دارد که در میانه راه احساس خستگی کنید و یا متوجه شوید که دیگران در حال سبقت گرفتن از شما هستند. اما این مسائل نباید شما را نا امید کند. همیشه با انگیزه تمام برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید و به هیچ عنوان از شکست نترسید.
نویسنده :
مجید پورداود
  • مجید پورداود
  • مهندس نرم افزار و تحلیلگر ارشد سیستم های کامپیوتری تحت وب می باشم. از سال 1395 برنامه نویسی را شروع کردم و به زبان های php (فریم ورک laravel -codeigniter)  و زبان جاوا اسکریپت (فریم ورک express.js-nest.js)  تسلط دارم.  

ثبت دیدگاه جدید

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *