برای برنامه نویس شدن از کجا شروع کنیم

برای برنامه نویس شدن از کجا شروع کنیم

برنامه‌نویسان حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای معمولا با سوالات تکراری و زیادی از طرف علاقه‌مندان روبه‌رو می‌شوند. برخی از آن‌ها را در ادامه مرور می‌کنیم:

بهترین زبان برنامه‌نویسی چیست؟

چقدر طول می‌کشد تا یه برنامه‌نویس خوب بشویم؟

میزان درآمد یک برنامه‌نویس چقدر است؟

تا چندسالگی می‌توانم برنامه‌نویسی کنم؟

برای برنامه‌نویس شدن حتما باید رشته‌ی دانشگاهی‌ام کامپیوتر باشد؟

اساسا چرا برنامه‌نویسی؟! ‌

قبل از هر چیزی با خودتان صادق باشید. چه چیزی باعث شد که تمایل پیدا کنید برنامه‌نویسی را یاد بگیرید؟ درآمد بالای برنامه‌نویسان، علاقه به کامپیوتر و مباحث پیشرفته‌ی آن، وجهه‌ی شخصیتی که برنامه‌نویسان در اجتماع دارند، نیاز به شغلی که بتوانید در خانه بمانید و پول در بیاورید، تغییر جهان یا حتی به فعلیت رساندن ایده‌هایتان. این‌ها همه دلایل بسیار خوبی برای شروع یادگیری برنامه‌نویسی هستند ولی شاید دلایل خوبی برای ادامه نباشند.


 

کدام زبان برنامه‌نویسی؟
زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی در دنیا وجود دارند که قاعدتا قادر نیستید همه‌ی آن‌ها را یاد بگیرید. یک‌سری از زبان‌های برنامه‌نویسی «چندسکویی» (Cross-Platform) هستند. یعنی با آن‌ها می‌توان برای بسترهای متفاوتی برنامه‌‌نویسی کنید. مانند زبان برنامه‌نویسی «جاوا» (Java) که به کمک آن می‌توانید برای سیستم عامل اندروید، وب، ویندوز، لینوکس و مک برنامه‌نویسی کنید. ولی برنامه‌نویسی برای بسترهای مختلف به سادگیِ حرف‌زدن در مورد آن نیست و تقریبا برای هر بستر نیاز به مهارت‌های خاصی است. اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی یک‌سری اصول عمومی دارند که معمولا در زبان‌های مختلف تفاوت آن‌ها بسیار کم است. مثلا شرط‌ها در اکثر زبان‌های رایج وجود دارند. بنابراین در ابتدای کار به شما پیشنهاد می‌کنم که مقدمات کلی برنامه‌نویسی را یاد بگیرید و روی یک زبان خاص وسواس نداشته باشید.

 
خوشبختانه معمولا منابع یادگیری به‌صورت رایگان یا با صرف هزینه‌ی بسیار کم در دسترس هستند. با جست‌وجو در گوگل به سایت‌های زیادی خواهید رسید که به آموزش تخصص مورد نظرتان می‌پردازند. سایت‌هایی مثل «کد آکادمی» (Code Academy)، «کورسرا» (Coursera) و «خان آکادمی» (Khan Academy) منابع بسیار خوبی هستند.

 

ممکن سوالات زیر برای شما هم پیش بیاید:

#C بهتر است یا VB

یکی از سوالاتی که اکثر برنامه نویسان دسکتاپ با آن درگیرند این است که #C بهتر است یا VB ؟ هر دو کارتان را راه میاندازد. اما این کجا و آن کجا. بدون شک C# . پیشنهاد میکنم برای اینکه بیشتر با این زبان آشنا بشید مقاله «همه چیز در مورد #C چرا برنامه نویسی سی شاپ را یاد بگیریم؟» رو مطالعه کنید، اونجا اطلاعات مفیدی در مورد این زبان میتونید بدست بیارید. از طرفی چون شما یک زمینه از C یا C++ دارید و این یادگیری C# رو برایتون خیلی راحت میکنه چون از یک خانواده هستند.

php بهتر است یا asp.net

این سوال رو خیلی از برنامه نویسانی که میخواهند در حوزه وب برنامه نویسی کنند میپرسند که PHP بهتر است یا ASP ؟ بدون هیچ چون و چرا من PHP رو برای یادگیری پیشنهاد میدهم. هرچند دلایلم رو قبلا در پست «بهترین زبان برنامه نویسی برای یادگیری – قسمت PHP» گفته ام اما اینبار تاکیدم براین است که یادگیری PHP خیلی آسان است و از برنامه نویسی با آن لذت خواهید برد.

اندروید بهتر است یا ios

برنامه نویسانی که میخواهد در حوزه موبایل کار کند همبین اندروید و IOS میتونند تردید داشته باشند. این سوال جوابش واقعا مشخص است: خب مسلم است اندروید! بیش از ۸۰ درصد گوشی های هوشمند، سیستم عامل اندروید دارند و در ایران این رقم تا ۹۰ درصد هم افزایش پیدا کرده. آینده اندروید هم با حمایت گوگل درخشان است. پس شکی نیست که برنامه نویسی برای اندروید بهتر است. برای نوشتن اپلیکیشن های اندروید هم بهتره زبان برنامه نویسی جاوا رو یاد بگیرید. زبان جاوا یک زبان دوست داشتنی است و چون شما احتمالا قبلا با سی یا سی پلاس پلاس کار کرده اید کار با جاوا نیز برایتان راحت خواهد بود چون بسیار شبیه بهم هستند.

 

برای یادگیری برنامه نویسی کدوم راه بهتره؟ کتاب، جستجو در اینترنت، کلاس های برنامه نویسی یا دیدن فیلم های آموزشی؟

شاید از هر کسی که اکنون برنامه نویس است بپرسید با چه روشی تونسته برنامه نویسی رو یاد بگیره، به شما جواب های متفاوتی بدهند. بعضی ها روی کتاب تاکید دارند چون معتقند بسیار منسجم است، مخالفان نیز یادگیری از روی کتاب را واقعا خسته کننده میدونند. عده ای هم اینترنت رو بهترین استاد می دونند چون اعتقاد دارند هرچیزی در اون پیدا میشه، مخالف ها هم میگند اینترنت در واقع انبوهی از اطلاعات است که میتونه شما رو سردرگم کنه همچنین هرکسی میتونه آنها رو تولید کرده باشه و معتبر نباشد. یک عده هم رفتن به کلاس های برنامه نویسی رو به دلیل پروژه محور بودند پیشنهاد میدهد، مخالفان این روش یادگیری را استاد محور و متکی به دانش مدرس میدانند. فیلم های آموزشی شرکت های معتبر آموزشی هم روشی که است که بعضی ها پیشنهاد میدهد که در اینجا مخالفان حرفی برای گفتند ندارند. چون تمام ویژگی های خوب روش های قبلی را باهم دارد: منسجم است، بهترین اساتید جهان مدرس آنهایند، ارزان قیمت و پروژه محور هستند.

روشی رو برای یادگیری برنامه نویسی انتخاب کنید که ساده باشه و باعث شود از یادگیری لذت ببرید. اگر از من بپرسید چه روشی را برای یادگیری برنامه نویسی پیشنهاد میدهم، بدون شک اولین گزینه من دیدن فیلم های آموزشی شرکت های معتبر است. دلایلم هم این است: بهترین اساتید دنیا و زیر نظر معتبرترین شرکت های آموزشی آنها رو تهیه و تولید کرده اند. پروژه محور هستند. کامل و منسجم هستند، میتونند یک دوره کامل، از معرفی ابزارهای مورد نیاز تا ساخت یک پروژه رو در بر بگیرند و در کل دیدن فیلم از خواندن متن لذت بخش تر است.

نویسنده :
مجید پورداود
  • مجید پورداود
  • مهندس نرم افزار و تحلیلگر ارشد سیستم های کامپیوتری تحت وب می باشم. از سال 1395 برنامه نویسی را شروع کردم و به زبان های php (فریم ورک laravel -codeigniter)  و زبان جاوا اسکریپت (فریم ورک express.js-nest.js)  تسلط دارم.  

ثبت دیدگاه جدید

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *