آیا HTTP بدون حالت است؟

آیا HTTP بدون حالت است؟

HTTP و HTTPS هر دو پروتکل های بدون حالت هستند. S در HTTPS مخفف Secure است و به استفاده از HTTP معمولی از طریق یک اتصال رمزگذاری شده SSL/TLS اشاره دارد.
استفاده ازtokens های JWT یا روش سنتی ایجاد sessions با استفاده از کوکی‌ها به ما کمک می‌کند تا بر مشکل HTTP یک پروتکل بدون حالت غلبه کنیم، زیرا سرور را قادر می‌سازد تا هویت مشتری را احراز هویت کند، بنابراین نیازی نیست هر بار وارد شوید. شما روی یک لینک کلیک می کنید تا در صفحه وب حرکت کنید.
بنابراین به عنوان مثال، هنگامی که وارد وب سایت بانک خود می شوید، فقط یک بار از شما می خواهد که مشخصات ورود خود را وارد کنید. پس از ورود به سیستم، نیازی به وارد کردن مجدد آنها در هنگام رفتن به صفحه تنظیمات حساب ندارید، زیرا سایت بانک می تواند هویت شما را با استفاده از توکن های JWT احراز هویت کند.
توکن‌های JWT فقط در HTTPS استفاده می‌شوند و در HTTP استفاده نمی‌شوند، زیرا اتصال در HTTPS رمزگذاری شده است، بنابراین کسی نمی‌تواند آن را رهگیری کند. بنابراین، HTTP و HTTPS هر دو پروتکل های بدون حالت هستند، اما JWT Tokens راه حلی برای آن فراهم می کند.
 

پروتکل بدون حالت یک پروتکل شبکه است که در آن Client درخواست را به سرور ارسال می کند و پاسخ سرور را مطابق با وضعیت داده شده برمی گرداند . پروتکل Stateful یک پروتکل شبکه است که در آن اگر کلاینت درخواستی را به سرور ارسال کند، انتظار پاسخگویی را دارد و در صورت عدم پاسخ، درخواست را دوباره ارسال می کند.
 

نویسنده :
مجید پورداود
  • مجید پورداود
  • مهندس نرم افزار و تحلیلگر ارشد سیستم های کامپیوتری تحت وب می باشم. از سال 1395 برنامه نویسی را شروع کردم و به زبان های php (فریم ورک laravel -codeigniter)  و زبان جاوا اسکریپت (فریم ورک express.js-nest.js)  تسلط دارم.  

ثبت دیدگاه جدید

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *